اولین کباب کوبیده در ایران

مطلبی که حتما برای شما هم به اندازه ما جالب خواهد بود که بدانید اولین کباب کوبیده در ایران به چه سالی باز می گردد. کباب کوبیده یکی از اصیل و پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است. غیر ممکن است که ایرانی باشید و حدأقل یکبار در زندگی اتان کباب کوبیده نخورده باشید. اما آیا تا به حال با خودتان فکر کرده اید که این غذای خوشمزه، برای اولین بار، چه زمانی و توسط چه کسی ابداع شد؟

چه کسی برای اولین بار چلوکباب را به ایران آورد؟

در مورد ابداع چلوکباب در ایران روایت های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال اعتمادالسلطنه در خاطراتش ورود اولین کباب کوبیده به ایران را به ناصرالدین شاه نسبت داده است. بنابراین اولین کبابی در آن زمان و در بازار تهران بود. با توجه به اینکه این پادشاه قاجار تحت تأثیر اروپاییان بود، این ادعا چندان بعید به نظر نمی رسد.

اسناد دیگر نیز در این زمینه حاکی از آن است که اولین کبابی در تبریز ساخته شده است. اولین کبابی تهران که خانم ها نیز می توانستند درآن جا حضور یابند، چلوکبابی عباس شمرونی (بعدها چلوکبابی فرد شمیرانی) بود که در میدان امین‌السلطان واقع شده بود.

در گذشته، چلوکبابی ها در آغاز پلو و کره برای مشتری می آوردند و سپس پیش خدمت، سیخ کباب را برای وی می کشید. بعضی کبابی ها نیز به گونه ای بودند که تا زمان سیرشدن مشتری برای او سیخ کباب می کشیدند و تعداد سیخ های کباب در مقدار هزینه بی تاثیر بود.

براساس نوشته ها اینطور به نظر میرسد که در آن دوران، کباب ها به شکل و شمایل امروزی نبودند و این نوآوری آشپزان بود که به تدریج کباب کوبیده به شکل امروزی که مخلوطی از گوشت چرخ کرده گوسفندی و پیاز است، درآمد.

 

 

دیدگاهی ثبت نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.